Mikrofeminizacje: Silent Twins (1.12), Na pełen etat (5.12) i Niebieska linia (8.12) - pokaz specjalny + dyskusja

Krakowski Oddział Centrum Praw Kobiet i Kino Mikro zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu Mikrofeminizacje. Na przełomie listopada i grudnia spotkamy się aż 4 razy. Obejrzymy wspólnie oraz podyskutujemy przy filmach: "Kobieta na dachu" (przedpremierowo), "Silent Twins", "Na pełen etat" i "Niebieska linia" (przedpremierowo). 

Cykl filmów, które zaprezentujemy w listopadzie i grudniu w ramach kampanii 16 dni przeciwko przemocy to historie o kobietach opowiedziane przez kobiety – reżyserki i bohaterki filmowych historii. Milczenie wykluczonych dziewczynek, problemy z transportem publicznym, absurd i ciężar dnia codziennego oraz linia graniczna wybudowana między bliskimi sobie kobietami to tematy, które dobrze obrazują społeczną i kulturową kondycję kobiet w świecie.

Po wszystkich seansach zapraszamy na dyskusje z zaproszonymi prelegentkami. 

Harmonogram pokazów:
25.11, godz. 19:30 - Kobieta na dachu (przedpremiera) KUP BILET
1.12, godz. 19:30 - Silent Twins KUP BILET
5.12, godz. 19:30 - Na pełen etat KUP BILET
8.12, godz. 19:30 - Niebieska linia (przedpremiera) KUP BILET

25.11, godz. 19:30 - Kobieta na dachu, reż. Anna Jadowska, Polska 2022 (przedpremiera)
Po filmie zapraszamy na dyskusję w której udział wezmą Natalia Kućma, Zuzanna Sala oraz Natalia Gajecka.

„Kobieta na dachu” to poruszający film stworzony przez kobiety, w tym reżyserkę i scenarzystkę Annę Jadowską, opowiadający historię sześćdziesięcioletniej położnej Miry, która nieoczekiwanie dokonuje napadu na bank (w roli głównej Dorota Pomykała). Polska produkcja została doceniona przez krytyków i nagrodzona na założonym przez Roberta De Niro Tribeca Film Festival oraz podczas ostatniej edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Mirka to sześćdziesięcioletnia położna. Jest świetna w swoim fachu, a jeszcze lepsza w ukrywaniu swoich potrzeb i uczuć. W domu też skupia się na innych - mężu i dorosłym synu. Czasem wymyka się na dach swojego bloku, żeby zapalić papierosa. To jedyna rzecz, jaką robi tylko dla siebie, aż do dnia, w którym napada na bank uzbrojona w niewielki nóż kuchenny. Czy wydarzenie to pozwoli, by Mirka spojrzała na swoje życie z innej perspektywy?

1.12, godz. 19:30 - Silent Twins, reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska/Wielka Brytania/USA 2022
Po filmie zapraszamy na dyskusję w której udział wezmą Joanna Grzymała-Moszczyńska i Klaudia Mieńkowska.

Przejmujący do szpiku kości film Agnieszki Smoczyńskiej („Córki dancingu”, „Fuga”) z Letitią Wright i Tamarą Lawrence w tytułowych rolach. Oparta na reportażu Marjorie Wallace prawdziwa historia June i Jennifer Gibbons, czarnych bliźniaczek z Walii, które od dzieciństwa rozmawiały tylko ze sobą. Odmawiające komunikacji werbalnej z rodziną i rówieśnikami siostry tworzą symbiotyczny, choć niepozbawiony rywalizacji duet. Ich życie toczy się za zamkniętymi drzwiami dziewczęcego pokoju: w wyobraźni, we wspólnych (z wiekiem coraz mniej niewinnych) grach i na kartach książek, które piszą. Historia nastoletniego buntu czy ekscentrycznej zabawy, która wymknęła się spod kontroli? A może studium toksycznej miłości, tak silnej, że świat zewnętrzny przestaje mieć znaczenie, gdy normalne życie jest niemożliwe?

5.12, godz. 19:30 - Na pełen etat, reż. Eric Gravel, Francja 2021
Po filmie zapraszamy na dyskusję w której udział wezmą Daria Gosek-Popiołek i Agnieszka Żur.

„Na pełny etat” to przejmująco prawdziwa opowieść o życiu w czasach kryzysu. Zniuansowany portret silnej kobiety staje się tym samym uniwersalną historią o życiu pod ciągłą presją i ciemnych stronach kapitalizmu. W głównej roli wystąpiła gwiazda francuskiego kina, laureatka Cezara, Laure Calamy. Uznany za najlepszego reżysera konkursu „Horyzonty” ubiegłorocznego weneckiego festiwalu Éric Gravel, w bardzo realistyczny sposób opowiada o dobrze znanych nam dzisiaj problemach – niepewności jutra, niestabilnym rynku pracy, społecznych niepokojach, braku bezpieczeństwa socjalnego.
Julie (Laure Calamy) dokłada wszelkich starań, by pogodzić wychowanie dwójki dzieci z pracą w jednym z luksusowych paryskich hoteli. Nie jest to łatwe, zwłaszcza że mieszka poza miastem, a codzienne dojazdy zajmują jej sporo czasu w i tak napiętym już grafiku. Kiedy wreszcie otwiera się przed nią szansa zawodowego awansu, jak na złość wybucha ogólnokrajowy strajk. System transportu publicznego, od którego uzależniona jest bohaterka, zostaje całkowicie sparaliżowany. Zdezorientowani ludzie tłoczą się na peronach i przystankach, coraz bardziej zniecierpliwieni całą sytuacją. Mimo tych przeszkód kobieta jest zdeterminowana, by dotrzeć na rozmowę kwalifikacyjną. Zdaje sobie sprawę, że ta szansa może się nie powtórzyć.

8.12, godz. 18:30 - Niebieska linia, reż. Ursula Meier, Francja/Belgia/Szwajcaria 2022
Po filmie zapraszamy na dyskusję w której udział wezmą Renata Durda i Natalia Gajecka.

Ursula Meier opowiada historię wymagającej i egocentrycznej matki oraz trzech córek. Niebieska linia oddzielająca dom, której nie może przekroczyć jedna z nich, Margaret, jest pokłosiem dramatycznego w skutkach zdarzenia. Podczas rodzinnej kłótni córka uderza matkę, która wskutek upadku częściowo traci słuch. Do czasu rozprawy córka ma zakaz zbliżania się do domu rodzinnego. Film tworzą wyraziste kobiecie postaci, z których każda szuka sposobu na dalsze funkcjonowanie. „Potrzebujemy granic, ale musimy umieć też je przekraczać” – mówi reżyserka.