12.04/ Krótka historia polskiego kina: Do widzenia, do jutra

Zapraszamy na wyjątkowy przegląd organizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Kin Studyjnych. Krótka historia polskiego kina to selekcja 10 perełek polskiej kinematografii za którą odpowiada Tomasz Kolankiewicz - Dyrektor Artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. W kwietniu zapraszamy was na "Do widzenia, do jutra".

"Do widzenia, do jutra", reż. Janusz Morgenstern, 1960, 80'
12.04, godz. 20:30 KUP BILET
Na przegląd obowiązują bilety w promocyjnej cenie 10 zł

Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii drugiej połowy XX wieku. Mimo burzliwej historii, cenzury, kolejnych załamań ekonomicznych i społecznych nasi twórcy i twórczynie tworzyli dzieła wybitne i na stałe wpisane do światowego kanonu. Oglądając te filmy, od kluczowych dla szkoły polskiej lat 50tych i 60tych przez mega-produkcje lat 70tych po kino moralnego niepokoju lat 80tych, możemy przez ich pryzmat poznać zarówno kolejne prądy artystyczne jak i…obraz zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej i produkcyjnej polskiego kina i co za tym idzie zyskujemy wgląd w polskie imaginarium kolejnych dekad. Historia naszej kinematografii to także historia polskich reżyserów i reżyserek.
W przeglądzie Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu. Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? w końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRLu.

Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalna dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Wstępy zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.

LISTA TYTUŁÓW:
Popiół i diament – Andrzej Wajda 1958 LUTY
Pociąg – Jerzy Kawalerowicz 1959 MARZEC
Do widzenia, do jutra – Janusz Morgenstern 1960 KWIECIEŃ
Nikt nie woła – Kazimierz Kutz 1960 MAJ
Zezowate szczęście – Andrzej Munk 1960 CZERWIEC
Sanatorium pod klepsydrą – Wojciech Jerzy Has 1973 LIPIEC
Barwy ochronne – Krzysztof Zanussi – 1976 SIERPIEŃ
Aria dla atlety­ – Filip Bajon – 1979 WRZESIEŃ
Gorączka – Agnieszka Holland 1981 PAŹDZIERNIK
Przypadek – Krzysztof Kieślowski 1981 LISTOPAD

"Do widzenia, do jutra", reż. Janusz Morgenstern, 1960, 80'
Debiut reżyserski Janusza Morgensterna. Tło wydarzeń, o których opowiada film, stanowią autentyczne wątki z życiorysu Zbyszka Cybulskiego, współzałożyciela, reżysera i aktora gdańskiego kabaretu studenckiego Bim-Bom. Autentyczna jest także postać Marguerite, córki francuskiego konsula, spędzającej w Polsce jedynie wakacje i święta. W prostą, romantyczną przygodę, autorzy filmu wpletli sceny realizowane w prawdziwych gdańskich piwnicach studenckich, próbując w ten sposób utrwalić niepowtarzalne zjawisko, jakimi były kabarety w drugiej połowie lat 50. Pragnęli oddać ich nastrój, urodę i przesłanie, a tym samym wyrazić stan ducha, tęsknoty ówczesnej młodej inteligencji. Gra Zbyszka Cybulskiego oddaje to wszystko, co ukrywa się w cieniu, poza wypowiadanymi słowami, lecz jest obecne w życiu: niezgoda na nietrwałość uczuć, na świat, w którym nie ma miejsca dla romantyzmu, na szczęście ulotne jak chwila.