
Krakowski Oddział Centrum Praw Kobiet i Kino Mikro zapraszają na kolejne spotkanie z cyklu Mikrofeminizacje. Po seansie zapraszamy na spotkanie połączone z dyskusją. W październiku obejrzymy "Chłopów", wyjątkową animacje malarską i filmowe wydarzenie jesieni.
✨ 18.10, godz. 19:30 KUP BILET
Po seansie zapraszamy na dyskusję, w której udział wezmą:
⭐ Małgorzata Kuciel - historyczka związana z Muzeum Krakowa
⭐ Mateusz Wyżga - doktor habilitowany, historyk, autor książki "Chłopstwo. Historia bez krawata"
⭐ Joanna Zdebska-Schmidt - historyczka z Rydlówki
⭐ Kamil Kopek - historyk z Rydlówki
⭐ Dyskusję moderuje Agata Miętus z Centrum Praw Kobiet
Małgorzata Kuciel (ur. 1996) – absolwentka studiów magisterskich na kierunku historia oraz studiów podyplomowych z muzealnictwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od listopada 2021 r. asystentka muzealna w Kamienicy Hipolitów, Oddziale Muzeum Krakowa. W latach ubiegłych pracowała jako opiekun wystaw w Muzeum Narodowym w Krakowie. Organizatorka ogólnomuzealnych wydarzeń w ramach Marca Kobiet oraz wykładów popularnonaukowych na temat mody. Współpomysłodawczyni nowatorskiej oferty edukacyjnej Muzeum od Kołyski. Wśród jej zainteresowań naukowych można wymienić między innymi szeroko pojmowaną historię społeczną, historię życia codziennego, zabytki kultury materialnej oraz historię kobiet, zwłaszcza w kontekście Polski i Krakowa.
dr hab. Mateusz Wyżga, profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zajmuje się historią wsi, demografią historyczną, dziejami migracji oraz mikrohistorią. Członek grupy badawczej COST "Women on the Move". Ostatnio opublikował popularnonaukową książkę "Chłopstwo. Historia bez krawata" (Znak Horyzont, 2022).
Joanna Zdebska-Schmidt – kustosz, kierownik Rydlówki – Oddziału Muzeum Krakowa. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierunków Wiedzy o Teatrze i Zarządzania Kulturą, doktor dyscypliny zarządzania w dziedzinie nauk humanistycznych (praca doktorska „Autorskie dyrekcje w teatrach instytucjonalnych” obroniona w 2015 roku). Wieloletni wykładowca w Instytucie Kultury na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej. Posiada doświadczenie w zakresie organizowania, koordynacji i prowadzenia działań edukacyjnych (działalność edukacyjna Muzeum Teatralnego i Rydlówki prowadzenie działań edukacyjnych przy projekcie „Tadeusz Pawlikowski i jego teatr”, organizacja konferencji i debat na UJ, współpraca z Fundacją Wspierania Badań nad Życiem i Twórczością Heleny Modrzejewskiej, Domem Kultury INSPIRO). Jako asystent kuratora brała udział w projekcie dofinansowanym przez MKiDN „Tadeusz Pawlikowski i jego teatr”, jako kurator brała udział w projekcie dofinansowanym przez MKiDN „Maszyneria Teatru”. Autorka publikacji zarówno z zakresu historii teatru jak i zarządzania (w tym zarządzania projektami). Odpowiada za realizację projektu, koordynację zaplanowanych działań, kontakty z partnerami itp.
Kamil Kopek - pracownik merytoryczny Rydlówki, Oddziału Muzeum Krakowa. Absolwent filologii polskiej UJ o specjalności antropologiczno-kulturowej oraz podyplomowego studium muzealniczego. Prowadzi działania edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Poprzednio pracownik obsługi wystaw Muzeum Narodowego w Krakowie oraz animator zajęć z turystki kulturalnej w Akademii Żakowskiej. Ma doświadczenie w działaniach edukacyjnych w pracy z dziećmi i młodzieżą oraz tworzeniu autorskich scenariuszy zajęć dydaktycznych. Pasjonat tematyki ludowej oraz florystyki.
Film został zrealizowany na podstawie malarstwa okresu Młodej Polski, które idealnie oddaje nastrój powieści. Na dużym ekranie pojawią się interpretacje dzieł takich artystów jak Józef Chełmoński, Ferdynand Ruszczyc czy Leon Wyczółkowski.
Na tle zmieniających się pór roku i sezonowych prac polowych rozgrywają się losy rodziny Borynów i pięknej, tajemniczej Jagny. To właśnie kobiety, w szczególności tragiczna postać Jagny, znajdą się w sercu fabuły. Unikalny mikroświat wiejskiej wspólnoty stanie się pretekstem do opowiedzenia uniwersalnej i niesamowicie aktualnej historii. Historii o tragicznej miłości i życiu w małej społeczności, gdzie reguły i brutalne zasady gry wyznaczają każdemu określone miejsce w grupie, a wyjście poza ciasne ramy grozi upokorzeniem i odrzuceniem.
Projekt realizowany jest ze środków uzyskanych z dofinansowania udzielonego w ramach Programu Sieci Kin Studyjnych uzyskanych na ten cel z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.